Комунальний заклад

"БОГОДУХІВСЬКА СПЕЦІАЛЬНА ШКОЛА"
Харківської обласної ради
  • Головна
  • Новини
  • Адміністрація
  • Діяльність закладу
  • Методична скринька
  • Безпечне освітнє середовище
  • Внутрішня система якості освіти
  • Дистанційна освіта
  • Виховна робота
  • Бібліотека
  • Соціально-психологічна служба
  • Сторінка логопеда
    • Поради логопеда
    • Робота логопеда
    • Планування
  • Фотогалерея
  • Дошка оголошень
  • Батькам
  • Корисні посилання
  • Протидія булінгу в закладі освіти
  • Зворотній зв'язок
  • Прозорість та інформаційна відкритість
  • Благодійна допомога
Банери

Поради логопеда

Масаж рук для розвитку дрібної моторики дітей

Про важливість розвитку моторики говорили багато вчених на різних етапах розвитку людства. Ще античні мислителі, наприклад, великий Кант, доводили, що кисть руки – нічим іншим, як зовнішня опуклість людського мозку. Згодом подібну думку висловив і Сухомлинський, подарувавши світу знамениту фразу – “Розум дитини на кінчиках його пальців”. Іван Павлов – перший вчений, який став нобелівським лауреатом, також наголошував, що руки вчать голову, а потім навпаки – і це круговий процес. Саме тому відповідальним батькам, які прагнуть розвивати дитину не тільки фізично, а й інтелектуально, з перших днів життя малюка важливо навчитися робити пальчиковий масаж .

Тісний взаємозв’язок мови та дрібної моторики простежується ще в специфіці спілкування первісних людей, коли щось пояснюючі жести супроводжувалися емоційними вигуками. Мова еволюціонувала, але так і залишилася у компанії з жестикуляцією. Чи помічали ви, як часто люди, не вміючи знайти у розмові відповідного слова, супроводжують свою розповідь «мовою тіла», активно застосовуючи невербальне спілкування? Це наочний приклад, що підтверджує, що центри кори головного мозку, відповідальні за промову та жести, знаходяться поряд один з одним.

Цілком логічно, що застосування матір’ю масажу долонь та пальців дитини стимулює пробудження та активізацію частини мозку, від якої залежить мовленнєва діяльність.

Беріть до уваги приклади масажу рук:

6-8 погладжувань внутрішньої та зовнішньої поверхні руки (від кисті до ліктя);

2-4 одночасні згинання/розгинання пальців, крім великого, який повинен залишатися нерухомим;

2-4 «спіральки» по кожній долоні (дорослий своїм пальцем здійснює кругові рухи, рухаючись від середини долоні до основи пальців);

1-2 масування кожного пальчика від кінчиків до основи (всі рухи дорослий виконує великим і вказівним пальцями, масажуючи всю поверхню, у тому числі міжпальцеву та тильно-долонну площини);

відведення великого пальця руки в різні боки – вперед/назад, праворуч/ліворуч;

5-6 погладжувань дитячої руки від периферії до центру.

«А ну, наздожени!» – пальчики дитини «біжать» по долоні, а пальці дорослого намагаються їх упіймати.

«Каталочки» – пластикові тенісні кульки, пухирчасті м’ячики або будь-який інший круглий предмет потрібно катати, затиснувши двома долонями. Можна спробувати робити це із різною швидкістю.

“Знімаємо рукавиці” – одна рука ривками тягне пальчики на інший, імітуючи зняття рукавиць або рукавичок.

«Прасочка» – потрібно уявити, що одна долоня – це одяг, а друга – праска, якій цей самий одяг необхідно добре погладити.

Вертоліт – за допомогою простого олівця, розміщеного на долоні, потрібно імітувати рухи пропелера.

Під час купання попросити карапуза зобразити долоньками рибку, яка швидко пливе морем, рятуючись від злої акули.

Грудити аркуші паперу, надаючи їм кулясту форму і потрібний розмір (тобто дитині доведеться виконувати всі дії, докладаючи різний ступінь зусиль), потім можна виготовленими кульками пограти в сніжки, склеїти з них сніговика або вправлятися в влучності, кидаючи «м’ячики» в “баскетбольне кільце” (відро або кошик).

Пограти долоньками у театр тіней.

Зробити пальці героями казок, яким потрібно виконувати різні дії: скакати на коні, підмітати підлогу тощо.

Малювати пальцями по манній (або будь-якій іншій) крупі, уявляючи себе модним художником сучасності.

postcategoryiconкатегория: Главный / Поради логопеда

Готуємо руку легко та без проблем

 Продовжуючи тему дрібної моторики давайте спробуємо розібратись, що ж таке дрібна моторика і чому вона така важлива? Вчені довели, що з анатомічної точки зору, близько третини всієї площі рухової проекції кори головного мозку займає проекція кисті руки, розташована дуже близько від мовної зони. Саме величина проекції кисті руки і її близькість до моторної зони дають підставу розглядати кисті руки як «орган мови», такий же, як артикуляційний апарат. У зв'язку з цим, було висунуто припущення про суттєвий вплив тонких рухів пальців на формування і розвиток мовної функції дитини. Тому, щоб навчити малюка говорити, необхідно не тільки тренувати його артикуляційний апарат, але й розвивати рухи пальців рук. 

Як же краще розвивати дрібну моторику? Можна робити масаж пальчиків і кистей рук малюка, давати перебирати йому великі, а потім більш дрібні предмети - гудзики, намистини, крупи.

           Гарним помічником у розвитку дрібної моторики стануть різні розвиваючі іграшки, які батьки можуть зробити самі, а також використання вправ для розвитку дрібної моторики.

Надаю приклад вправ для розвитку дрібної моторики:

Пальчикові ігри

Пальчики вітаються

·                    Однією рукою: кінчиком великого пальця правої руки почергово торкатися кожного пальця цієї ж руки.

·                    Те саме робимо лівою рукою.

·                    Двома руками: тримаючи долоні вертикально одну навпроти одної, почергово (починаючи з мізинців і закінчуючи великими пальцями) з’єднувати й розводити пальці, промовляючи слова «Добрий день, пальчику!».

 Стиснемо – розтиснемо

Ритмічно стискати пальці в кулак і розтискати.

Молоточок

Указівним пальцем однієї руки стукати по долоні другої руки.

Потрусимо долонями

Потрусити обома долонями – спочатку сильніше, потім слабше.

Хвилі

Робимо хвилеподібні рухи руками перед грудьми – з одного боку в інший.

Перемо білизну

Терти одним кулачком по другому (пальцями).

Падає сніг

Робити плавні синхронні рухи обома руками згори до низу.

Барабанщик

Двома пальцями обох рук (вказівним або середнім) «барабанити» в повітрі або на столі.

Пальчикові ігри -  інсценівки

Під час цих ігор у дитини активізується дрібна моторика рук і психічні процеси. Відтак формуються спритність, уміння володіти своїми пальцями, зосереджувати увагу на певній діяльності.

Гра – інсценівка «Зайчик»

На землі сніжок лежить (плавні рухи руками – розвести їх над землею),

Зайчик по сніжку біжить ( пальчикова фігурка «зайчик» ),

Мерзнуть вушка (згинати й розгинати пальці «вушка»),

Мерзнуть лапки (ворушити всіма пальцями, згинаючи і розгинаючи),

Бо без валянків (утворити ніби дві «мисочки» долоньками)

Та шапки. Ой! (двома долонями зобразити над головою шапку: однойменні пальці обох рук торкаються один одного; розводячи лікті, розвести притиснуті пальці, округлити фігуру і піднести над головою).

Гра – інсценівка « Коники»

На гладенькому столі («коник» - чотирма пальцями (крім великого), стукати на столі),

Пальчики стукочуть (стукати голосніше),

То не пальчики, ні-ні –

Коники цокочуть( стукати ритмічно, цокаючи язиком).

Цок-цок-цок, цок-цок-цок,

За місток («місток»- поставити руки «паличкою» одна на одну),

За млинок («млинок» - крутити кулачками один над одним).

Цок-цок-цок, цок-цок-цок («коник»),

В чисте поле за лісок («дерево»),

Цок-цок-цок, цок-цок-цок («коник»),

Потім знов у дитсадок («дах» над головою).

 Гра – інсценівка «Хованки»

(ритмічно згинати й розгинати пальці, покрутити кулачком).

Пальці в хованки всі грались,

Ось так, ось так,

В кулачки всі заховались:

Ось так, ось так.

Гра – інсценівка «Сорока»

( Указівним пальцем правої руки водити по долоні лівої. Згинати почергово кожен палець, крім мізинця. Згинати й розгинати всі пальці в ритмі потішки).

Сорока – білобока

Кашу варила,

Діточкам давала.

Цьому дала,

Цьому дала,

Цьому дала,

Цьому дала,

А цьому не дала:

Ти дрова не рубав,

І води нам не давав,

Ти і піч не натопив,

І нічого не поїв.

Гра – інсценівка «Замок»

На дверях замок висить ( ритмічні швидкі зєднання пальців обох рук у замок).

Ми його відкриєм вмить (пальці з’єднані в замок, руки тягнуться в різні сторони).

Постукали, покрутили (рухи з’єднаними пальцями від себе, до себе. Пальці зімкнені, долоні постукують одна одну).

І легесенько відкрили (пальці розмикаються, долоні в стороні).

 


postcategoryiconкатегория: Главный / Поради логопеда

РОЗВИТОК ПЕРШИХ НАВИЧОК ПИСЬМА У ДІТЕЙ

Діти різного віку захоплено досліджують і пізнають навколишній світ. Роблять вони це своїми руками. Отже, розвиваючи навички великої та дрібної моторики, а також попередні навички письма (так звані, графомоторні навички), ви зможете тим самим підготувати дитину до наступного кроку – освоєння письма.

Якими є попередні навички письма?
Навички дрібної моторики рук мають безпосереднє відношення до сили та спритності наших рухів (наскільки добре ми можемо поводитися з маленькими предметами). Обидві характеристики безпосередньо залежать від стану дрібних м'язів кистей, задіяних при цьому. Однак, нам необхідні й м'язи передпліччя, які, в свою чергу, будуть забезпечувати нам міцну фіксацію та стабілізацію. Фактично, коли ми тримаємо в руках олівець, малюємо, користуємося ножицями, кнопками, монетками або різними столовими приборами (виделкою або ложкою), ми координуємо та використовуємо обидва типи цих м'язів.
Великий, вказівний і середній пальці виконують більш вправні рухи, в той час як безіменний і мізинець забезпечують стабільність і збільшують силу кісток в цілому. М'язовий каркас верхньої частини тіла, зокрема в плечах, при цьому робить нас стійкішими, його також необхідно розвивати і зміцнювати. Він надає нам свободу у використанні наших рук, щоб ми могли маніпулювати предметами і контролювати найменший рух дуже точним способом.
Для реалізації навичок моторики рук також дуже важлива хороша сенсорна інформація, оскільки вона своєчасно розповідає нашому мозку про те, що ми відчуваємо, як ми рухаємося, і де знаходяться наші руки, коли ми виконуємо певну задачу. Отримуючи дані, мозок координує цю інформацію (ці відчуття) з візуальною картинкою, і ми отримуємо можливість дещо відкоригувати свої рухи і м'язовий контроль, тим самим досягти кращої точності.
Щоб наочно зрозуміти, що відбувається, уявіть, що під час виконання будь-якої роботи на вас буде одягнуто пару масивних рукавичок і окуляри з затемненим склом. У такому випадку, звичайно ж, вам буде важко координувати свої рухи при виконанні завдань різної складності! Саме тому, розвиваючи навички письма мозок дитини повинен отримувати і розподіляти максимально точну сенсорну інформацію від своїх м'язів.
Пропонуємо кілька порад батькам, використовуючи які ви можете допомогти своїй дитині розвинути хороші попередні навички письма:
Загальні поради
·                     Положення за робочим столом. Стіл і стілець повинні бути правильного розміру, відповідати віковим параметрам вашої дитини. Ноги повинні торкатися підлоги всією стопою, а передпліччя - комфортно розташовуватися на стільниці (приблизно до ліктя). Щоб ноги вашої дитини не висіли і не бовталися, використовуйте щось в якості відповідної за розміром підставки, наприклад, коробку з-під взуття.
·                     Навчання новим навичкам. Коли ви вчите дитину чогось нового, обов'язково показуйте наочно, як це робиться, повторюючи ваші рухи знову і знову, а також, якщо необхідно, надавайте певну фізичну допомогу, щоб дитина змогла відчути, як правильно виконується той чи інший рух. Попросіть дитину, щоб вона копіювала за вами всі ваші дії, це буде краще, ніж повторювати схему, намальовану в книзі.
·                     Грайте і малюйте на вертикальних поверхнях. Розміщуйте іграшки, аркуш паперу на рівні очей або вище. Дитина буде утримувати свою руку на вазі, що дозволить її зап'ястю і кисті прийняти зручне положення, в якому найкраще тренуватися зміцненню дрібних рухів, покращувати м'язовий контроль і точність.
Способи зміцнення м'язів плеча, передпліччя і зап'ястя
·                     Для виконання різних вправ в положенні сидячи, можна використовувати настільні мольберти або стенди. А магнітні та грифельні дошки, ігри зі стікерами, літерами і числами, магніти на холодильнику - для зміцнення м'язів верхньої частини тіла в положенні стоячи.
·                     Коли ваша дитина виявить бажання переглянути кольорові ілюстрації в книгах, прикрасити картинки або скласти пазл, запропонуйте їй зробити це лежачи животиком на підлозі (на килимі), спираючись руками на передпліччя. Це сприятиме їх зміцненню.
·                     Корисно також пограти в ігри, під час яких необхідно утримувати щось, напружуючи м'язи не тільки кисті, а й рук в цілому, наприклад, в перетягування канату або ж здійсніть прогулянку з собакою, тримаючи її на повідку.
·                     Використовуйте також спеціальне обладнання дитячого майданчика: альпіністські стінки для дітей або всілякі турніки.
Розвиток навичок дрібної моторики кисті
·                     Заохочуйте такі види занять, в яких необхідне активне використання пальців. Наприклад, під час гри з кубиками Lego, забезпечуючи відпочинок великим м'язам рук, нехай дитина зіпреться ліктями на стіл так, щоб передпліччя перебувало перпендикулярно до стільниці; в такому положенні її пальці рук отримають можливість вільно і комфортно працювати над з'єднанням дрібних деталей конструктора.
·                     Використовуйте великі пластмасові намистини, які можна нанизувати на спеціальну для них мотузочку, або запропонуйте дитині що-небудь прошнурувати.
·                     Нехай ваш малюк кладе монетки в скарбничку, грає з ганчірковими ляльками, які потрібно надягати на руку, або грає з дзигою, запускаючи її специфічним прокручуванням рухів пальців.
·                     Також корисно використовувати маленькі дитячі пінцети, щоб захоплювати ними ватяні кульки, кубики та інше.
Розвиток зорово-моторної координації
·                     Нехай дитина катає, кидає і ловить великі за розміром кулі.
·                     Грає у волейбол повітряною кулькою, підкидає і ловить шарф.
·                     Нехай вона малює і робить всілякі начерки.
·                     Використовує розмальовки, замальовуючи прості за формою малюнки або геометричні фігури, в тому числі яскравими флуоресцентними або блискучими фарбами (з ефектом «чарівництва»).
·                     Наливає ополоником і маленькою ложкою мильну воду в ємності різного розміру.
·                     Крім цього розвивайте її пропріоцептивні навички - відчуття положення і переміщення свого тіла в просторі (як саме і в якому напрямку, наприклад, рухається рука або нога).
·                     Співайте разом з дитиною пісні, під які можна здійснювати певні рухи, як, наприклад, «Танець маленьких каченят».
Надайте дитині можливості для сенсорного розвитку
·                     Сховайте монетки, кульки, намистинки чи інші дрібні предмети в пісок або рис, нехай ваша дитина відшукає їх навпомацки.
·                     Малюйте рукою фігури і лінії на спеціальному наждачному папері або ворсистому килимі.
·                     Помістіть у мішок різні предмети повсякденного вжитку, такі як ключі, щітку, ложку, ластик, скріпки і т. ін. Нехай ваша дитина, не дивлячись, розпізнає їх за тактильним відчуттям.
Попередня робота з письма (олівці та ручки не потрібні)
·                     Нехай дитина намалює будь-які, які тільки захоче, лінії, фігури або літери своїм пальчиком, кремом на торті, чи кремом для гоління у ванній, водою на тротуарі, а можна, навіть, вашими батьківськими пальцями на піску.
·                     Грайте в ігри з упізнавання певних літер у написах на магазинах або рекламних щитах.
·                     Грайте зі словами, які, як головоломку, можна скласти з вирізаних літер. Використовуйте також магнітні літери і літери, виліплені разом з дитиною з пластиліну.
Найголовніше, отримуйте задоволення від цього захоплюючого і пізнавального процесу і пам'ятайте, що гра для дитини - це її робота!
postcategoryiconкатегория: Главный / Поради логопеда

<< Первая < Предыдущая 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Следующая > Последняя >>

Страница 1 из 17

Copyright © 2011 ---.
All Rights Reserved.

Joomla template created with Artisteer by shoot56.